מחוברים

בני נוער מפיגים את בדידותם של ניצולי שואה באמצעות חשיפה לעולם הטכנולוגי והאינטרנט.

סיוע לניצולי השואה באמצעות הנגשת השימוש במחשב, חשיפה לעולם האינטרנט וקיום קשר אישי מתמשך עם תלמידים  וקהילת בית הספר.

ניצולי שואה רבים חיים בבדידות ובניתוק, עברם הקשה הופך את ימי זקנתם למורכבים יותר מאשר הקשיש הממוצע. רובם מנותקים מהעולם הטכנולוגי ואינם חשופים לאפשרויות הנרחבות שמציעה רשת האינטרנט.

הניצולים מקבלים מחשב מטעם אורט והקרן לרווחה לניצולי השואה. התלמידים מגיעים לבתי הניצולים, מקנים להם מיומנויות מחשב בעזרת מערכי הדרכה ייחודיים לפרויקט ומקיימים עימם קשר אישי מתמשך.

התכנית מתקיימת בשיתוף הקרן לרווחה ניצולי השואה בישראל ומשרד הרווחה והשירותים החברתיים.

מודל הפעילות בפרויקט

  • מפגש שבועי של התלמידים בבתי הניצולים.
  • מפגש חודשי של התלמידים בבית הספר בהנחיית המורה המלווה ובליווי רכזת הפרויקט.
  • מפגשי הכשרה שנתיים בהנחיית צוות הפרויקט.
  • מפגשים בית ספריים משותפים לניצולים ולתלמידים במהלך השנה.

מחוברים הינו פרויקט משותף לרשת אורט, לקרן לרווחת נפגעי השואה ולמשרד הרווחה.

אורט ביאליק נבחר מבין חמישה עשר בתי ספר של רשת אורט להיות חלק מהפרויקט.

בשלב ראשון של הפרויקט קיבלו 12 ניצולי שואה מקריית ביאליק מחשבים נייחים בעלי חיבור לאינטרנט. התלמידים הביאו את המחשבים לבתי הניצולים, חיברו והתקינו.

התלמידים עוזרים לחברם ומלווים את הניצול ברכישת מיומנויות וכלים לשימוש במחשב, אשר יאפשרו להם להתחבר אל אתרים ומידע שיעזור להם בדרכים רבות.

לפני שלוש שנים החלה את הפרויקט כיתת נחשון – י”א 4 בעזרתה של המחנכת איריס בציר, והמשיכו את הפרויקט 30 תלמידים משכבת יוד, שהחלו את התנדבותם במסגרת המחויבות האישית במהלך חודש נובמבר.

התלמידים נחשפו במהלך חודש זה לסדנה אשר הכשירה אותם כיצד להתנהל מול הניצולים במצבים שונים, ואף חשפה אותם לאתר שהוקם במיוחד עבורם ויעזור להם בהדרכת הניצול, וכן תיעוד סיפורם האישי של הניצולים, כך שכל הקהילה תהנה מהתיעוד.

תלמידי  אורט ביאליק מספרים על פרויקט”מחוברים”:

  • רוני נודלמן, כתה י’א, אורט קרית ביאליק – “אנו מלמדים את אריה שימוש בסיסי במחשב: הפעלת העכבר, מקלדת. מראים לאריה אתרים שונים אשר קשורים לתחביב שלו (איסוף בולים), משחקים איתו טריוויה או ארץ עיר, מראים לו תמונות ממקומות שונים בעולם ואתרי צפייה בסרטים ובסדרות. במשך הזמן למדנו להכיר את אריה יותר, ונוצר בינינו קשר חזק ומיוחד. הקשר שבנינו יחד, לימד אותנו שגם אם עוברים קשיים בחיים, תמיד צריך להמשיך הלאה בראש מורם ולקוות לטוב.
  • תלמידי י’5 יובל פיין ורוני נודלמן מגיעים פעמיים בשבוע במסגרת פרויקט “מחוברים” לביתו של הניצול אריה ברייטמן:“במסגרת מחויבות אישית בחרנו להתנדב בפרויקט “מחוברים” בו מלמדים את ניצולי השואה שימוש בסיסי במחשב חדש, אשר נתרם ע”י רשת אורט.

    קבלנו את מספר הטלפון של אריה ברייטמן, צלצלנו… ובליבנו חששות, לבסוף קבענו להיפגש אחרי בית הספר.

    הגענו לביתו של אריה עלינו במדרגות… לאורך כל הדרך…. ראינו עציצים המקשטים… ומובילים אותנו אל ביתו.

    תוך התבוננות בעציצים חשבנו לעצמנו: איך יהיה?  איך אריה נראה?  על מה נדבר עם אדם הגדול מאתנו  ב – 70 שנה?

    האם הוא יבין את אשר נסביר לו על המחשב?

    צלצלנו בפעמון, נפתחה הדלת… ומולנו עמד איש לבוש יפה עם חליפה ומקל הליכה, מתנועע לאיטו,

    הבעת פניו הנוקשה הסגירה את חייו הקשים, אך בתוך עיניו גילינו כאב ורוך.

    באותו יום בפגישה הראשונה, מצאנו את עצמנו לא חשים את הבדלי הגיל שהלכו ונעלמו,

    למדנו להכיר את אריה יותר ויותר, הקשר התהדק והתחזק, אנו חשים אליו אהבה והערצה רבה.

    אנו מוצאים עצמנו מגיעים אליו פעמיים בשבוע, מגלים כל פעם מחדש אדם חכם ומשכיל, אשר כותב שירים וסיפורים, ואף הוציא לאור ספר ילדים שאותו הוא יודע לספר בע”פ.

    אנחנו מדברים עם אריה כמו עם חבר, לאט לאט אריה נפתח והחל לספר על ילד קטן שהתייתם בגיל 4-5,

    נדד עם חבורת ילדים יתומים מרוסיה לפולין, וכשהסתיימה המלחמה הגיע לארץ.

    למדנו מאריה שאסור להתייאש מהקשיים בחיים, וללכת תמיד בראש מורם.

    מאז אנו יוצאים מביתו של אריה ומחכים בכל פעם מה יוליד לו המפגש הבא.

    תלמיד י’4 תומר פורת ותלמיד י’2 יהונתן יער מגיעים לביתו של הניצול מאיר ורנר:

    ” בתחילת השנה במסגרת המחויבות האישית בחרנו בפרויקט מחוברים, במסגרת הפרויקט אנו מגיעים פעם בשבוע למאיר, מלמדים אותו להפעיל את המחשב , מתחילים את השיעור עם חזרה על השיעור הקודם וממשיכים לנושאים חדשים, מאיר מגלה הבנה ועניין ומתקדם כל שיעור, בנוסף אנו משוחחים איתו על נושאי השבוע וספורט.

    מאיר משתף אותנו בסיפוריו האישיים ונותן לנו עצות לחיים.

    בבית הספר עברנו סדנאות שהכשירו אותנו איך להתנהל עם ניצולי השואה.

    החשיפה גרמה לנו לקרוא על השואה בבית , והבנו שהמכנה המשותף של ניצולי השואה הוא היהדות, היהדות החזיקה את כולם בזמנים קשים, בהסתגלות למצבים קיצוניים כגון: ניתוק מהמשפחה.

    כאשר הגענו למפגש הראשון עם מאיר נוכחנו לגלות אדם ככל בני האדם, מלא שמחת חיים ואוהב.

    כל שבוע אנו מחכים למפגש עם מאיר שהפך לחלק האהוב עלינו ועליו.

    בזכות פרויקט זה הסיפור האישי של מאיר שהתרחש בתקופה האיומה יועבר ולא ישכח, מאיר רצה להעביר מסר זה ולא מצא אוזן קשבת, עד אשר הגענו אליו.

    למדנו ממאיר שיהדות זה לא רק דת אלא עם, וזה מה שמחבר בין כולנו עד היום.”

     תלמידי י’3 עינב זליג וירדן שושן  מגיעות במסגרת פרויקט “מחוברים” לביתם של הניצולים לידיה וחנן ברקוביץ:

    ” אנו נפגשות עם לידיה וחנן פעם בשבוע ולפעמים יותר. יחד איתם, אנו שרים, צוחקים, רוקדים, אוכלים, משחקים איתם רמי, לידיה וחנן סיפרו לנו את אשר עברו בשואה, כאשר אנו רואות שקשה להם לדבר על זה אנו עוברות נושא, ומנסות להנעים את זמנם ככל שאפשר גם בעזרת לימוד ושימוש במחשב.

    פרויקט מחוברים גרם לנו להבין יותר את ניצולי השואה, לימד אותנו להיות יותר רגישים וקשובים לאנשים, להעריך שהחיים הם מתנה ולכן צריך ליהנות הכי טוב שאפשר.

    למדנו מלידיה וחנן לא לשפוט אנשים, ואיך להיות בני אדם טובים יותר.”

    מנהל בית הספר רמי פורת:

    “פרויקט “מחוברים” מצטרף למגוון רחב של פעילויות הקשורות לזיכרון השואה, כאשר גולת הכותרת היא המסע לפולין, מסע של אדם בעקבות בני אדם. הכנת התלמידים אליו מתפרסת על שנה שלמה.

    זיכרון השואה בא לידי ביטוי גם בקשר עם התפוצות במסגרת חילופי משלחות עם צרפת, גרמניה, פולין וארה”ב.

    אנו שוזרים את זיכרון השואה בכל תוכנית לימודית, חברתית וערכית, מהמקום ש”עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל” (כדברי יגאל אלון).”